Gamifikacja jest pojęciem dość nowym, ale metodologia, którą wykorzystuje, znana jest od wieków. Pojęcie gamification (ang.) zostało użyte po raz pierwszy przez brytyjskiego programistę gier Nicka Pellinga w 2002 r. Popularność zyskało dopiero 8 lat później, wraz z rozwojem technologii i dostępem do Internetu. Gamifikacja jest zjawiskiem, które wykorzystujemy, nie tylko w obszarze edukacji, ale także w rekrutacji, marketingu czy sprzedaży, a jej popularność ciągle rośnie.

Gamifikacja wykorzystuje mechanizmy znane z projektowania gier w celu budowania zaangażowania uczestników, zmiany czy nagradzania zachowania, a także rozwiązywania problemów. W Polsce używamy zamiennie terminy:
grywalizacja – autorem jest Paweł Tkaczyk, specjalista z branży marketingowej
gryfikacja – stworzony przez Sebastiana Starzyńskiego, właściciela portalu gryfikacja.pl.
A tak naprawdę, czym nie jest gamifikacja?
Nie jest ona wyłącznie grą, która służy rozrywce czy treningowi, ale posiada ściśle określony cel oraz ukierunkowane działania uczestników, jak również, mobilizuje do podjęcia zadań określanych mianem nudnych lub rutynowych.
W celu zobrazowania praktycznego wykorzystania gamifikacji przedstawię oryginalną kampanię proekologiczną marki Volkswagen – Piano Stairs. Kampania zachęcała do korzystania z tradycyjnych schodów, zamiast ruchomych, wiecznie zatłoczonych. Na klasycznych stopniach zamontowano elementy, które wyglądem i działaniem przypominały klawisze fortepianu. Po wejściu przechodnia na zmodyfikowany stopień, wydobywał się dźwięk jednego z klawiszy. W efekcie, aż 66% osób wybierało tradycyjne schody zamiast ruchomych.
Gamifikacja stała się nowym trendem również w biznesie, umożliwiając, przy wykorzystaniu mechanizmów z gier, motywowanie do działania nie tylko pracowników, ale także klientów, dostawców i pozostałych partnerów. Zaczerpnięte z gier elementy służą rozwiązywaniu realnych problemów biznesowych, czyniąc równocześnie całe przedsięwzięcie bardziej wciągającym, angażującym oraz postrzeganym jako atrakcyjne.
Sukces gamifikacyjnych projektów w firmach jest oparty na wykorzystaniu najmocniejszych motywatorów w środowisku pracy, tj.: uznania, nagród oraz możliwość rywalizacji. Mechanizmy zaczerpnięte z gier, które przynoszą najlepsze rezultaty, to:
- informacja zwrotna – możliwość sprawdzania wyników i rezultatów oraz oceniania własnej skuteczności
- nagrody
- elementy rywalizacji
- możliwość interakcji
- jasno określony cel
- poziomy zaangażowania wspomagające zdobywanie nowych umiejętności i rozwijanie kompetencji.
Przykładem praktycznego zastosowania gamifikacji w biznesie jest Global Management Challenge. GMC to symulacja polegająca na zarządzaniu przedsiębiorstwem w wirtualnym rynku. Uczestnicy (zespoły 3-5 osobowe) wcielają się w rolę zarządu spółki, aby wspólnie podjąć kluczowe decyzje dotyczące firmy w celu osiągnięcia najwyższego wyniku inwestycyjnego. Decyzje jednej drużyny mają wpływ na konkurentów, dzięki czemu dochodzi do interakcji pomiędzy uczestnikami. Takie działania wpływają na zaangażowanie emocjonalne oraz potęgują przyswajaną wiedzę, a także motywują graczy do ciągłego poprawianiem wyników wirtualnego przedsiębiorstwa.
Global Management Challenge, dzięki zaawansowanej formule, umożliwia uczestnikom rozwój kompetencji twardych jak i miękkich.
Z przeprowadzonych badań wynika, że:
- 87% ankietowanych uważa czas poświęcony na symulację za dobrze zainwestowany w swój rozwój
- 80% uczestników poprawiło umiejętności budowania relacji i współpracy
- 78% graczy rozwinęło swoje umiejętności analityczne.
Z roku na rok zwiększa się liczba firm korzystających z gamifikacji ze względu na wzrost zapamiętywania istotnych informacji przez pracowników, a także poprawę ich efektywności w pracy.
Grywalizacja stała się jednym z rozwiązań szkoleniowo-rozwojowym, a jej popularność cały czas wzrasta.