Historia

Dziewiąta polska edycja konkursu GLOBAL MANAGEMENT CHALLENGE 2008 rozpoczęła się wraz z końcem kwietnia 2008 roku. Zarejestrowała się w niej rekordowa liczba 371 zespołów, czyli prawie 1600 osób. Uczestniczyli zarówno przedstawiciele najbardziej prestiżowych firm z kraju jak i najlepsi studenci z wyższych uczelni ekonomicznych i technicznych – ogółem 70 firm i ponad 50 uczelni wyższych.

IX edycja konkursu odbyła się pod patronatem Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie oraz Narodowego Banku Polskiego. Organizacja konkursu była możliwa dzięki zaangażowanym sponsorom: Bankowi Millennium, Deloitte, MARS Polska, METRO Group oraz Telekomunikacji Polskiej.

Podobnie jak w poprzednich edycjach konkurs składał się z programu treningowego, dwóch etapów, Półfinału, Finału krajowego oraz światowego, w którym uczestniczą już tylko najlepsi. Program treningowy, wprowadzony w ósmej edycji konkursu, przygotowywał uczestników do udziału w projekcie. Następujące po nim etapy miały po pięć cykli decyzyjnych, czyli pięć obrad zarządu i kluczowych decyzji dotyczących różnych obszarów działalności wirtualnego przedsiębiorstwa.
26 maja uczestnicy rozpoczęli I etap, czyli „prawdziwą” rywalizację o klientów, inwestorów i pracowników. Zespoły wcieliły się w rolę wirtualnych zarządów i podjęły konkurencyjną walkę na międzynarodowym rynku. Drużyny zostały podzielone na 64 grupy (po pięć, sześć zespołów). W obrębie grup skuteczność zespołów była oceniana na podstawie cen akcji osiąganych na giełdzie przez zarządzane firmy. Wyniki rywalizacji po pierwszej rundzie poznaliśmy 14 lipca. Do II etapu awansowały po dwa zespoły z każdej grupy.

II etap rozpoczął się 1 września, trwał do 17 października. Uczestniczyło w nim 128 zespołów. Ponownie zostały one podzielone na grupy. Po pięciu cyklach decyzyjnych do Półfinału awansowały drużyny, których firma osiągnęła najwyższą wartość akcji. Na ostatnim etapie rywalizacji spotkają się zespoły menedżerskie Banku Gospodarstwa Krajowego, KPMG, Makro Cash and Carry, MARS Polska, BRE Banku, Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania oraz drużyny studentów, sponsorowanych przez Bank Millennium, MARS Polska, STRABAG, MultiBank, NBPortal.pl, Rzeczpospolitą oraz qpracy.pl.
20 listopada, w przeddzień polskiego Finału, odbył się krajowy Półfinał konkursu. Na tym etapie „wojny rynkowej” rywalizowało ze sobą 16 zespołów.
W Finałach Krajowych 21 listopada w trakcie jednodniowej sesji w Warszawie rywalizowało już tylko osiem najlepszych zespołów. Wyniki zostały ogłoszone podczas uroczystej Gali tego samego dnia.   Zwycięski zespół krajowych rozgrywek – drużyna APVP z Uniwersytetu Warszawskiego sponsorowana przez Rzeczpospolitą – w nagrodę pojechała do Lizbony w kwietniu 2009 roku, gdzie reprezentowała nasz kraj na Finałach Światowych Global Management Challenge 2008.

Patroni honorowi: Giełda Papierów Wartościowych, Narodowy Bank Polski Sponsorzy: Bank Millennium, Deloitte, MARS Polska, METRO Group, Telekomunikacja Polska Patroni medialni: Rzeczpospolita, Manager Magazin, Parkiet, Personel i Zarządzanie Współpraca: Brytyjsko- Polska Izba Handlowa, bankier.pl, qpracy.pl