Co to jest grywalizacja ?

Jeśli myśląc o grywalizacji widzisz młodego człowieka w okularach i kraciastej koszuli spędzającego całe noce przed komputerem, to jesteś w sporym błędzie. Grywalizacja, to nie tylko popularne „granie w gry”. W dobie tak dynamicznego rozwoju technologicznego, który ma wpływ na nasze życie prywatne i zawodowe, a także w czasach kiedy na rynek pracy wkroczyło pokolenie Y (a któremu po piętach już depcze Z), grywalizacja to coś znacznie więcej.

Trendy w grywalizacji.

Aż 85% osób deklaruje, że przynajmniej raz w życiu grało w grę (zgodnie z badaniem Game Industry Trends 2013). Stanowi to aż 8 punktowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Ponadto, jak wynika z badania, wśród graczy panuje także równouprawnienie odnośnie płci graczy. Zarówno mężczyźni (89%) jak i kobiety (82%) spędzają w ten sposób czas wolny. Stanowi to z jednej strony ogromny potencjał zarówno dla działań marketingowych (np. zastosowanie product placement w grach). Z drugiej strony, grywalizacja coraz częściej wykorzystywana jest na różne sposoby w firmach i powoli staje się być czymś równie standardowym, jak posiadanie strony karierowej. Gamifikacja może posłużyć w przyciągnięciu uwagi młodych, w działaniach budujących wizerunek firmy, ale tez i w rekrutacji, gdzie może wspierać już sam proces selekcji, ponieważ na koniec gry zostaną ci najbardziej zmotywowani i konsekwentni.  Ponadto, rozwiązania związane z grywalizacją biznesową można z powodzeniem zastosować w rozwoju talentów, w integracji pracowników, w burzeniu silosów wewnątrz firmy czy w promocji ducha zdrowej rywalizacji.

Przykłady zastosowania grywalizacji biznesowej

Przykładem zastosowania grywalizacji biznesowej, które łączy wiele aspektów jest konkurs Global Management Challenge. GMC to największa w Polsce i na świecie symulacja biznesowa oparta na grywalizacji. W ramach konkursu kilkuosobowe zespoły zarządzają wirtualnymi firmami, sprawdzając swoje umiejętności oraz wiedzę m.in. z obszaru analizy finansowej, planowania strategicznego, jak również zdolność prognozowania zmian rynkowych. Uczestnicy podejmują decyzje z zakresu marketingu zarządzania personelem, ale także finansów i produkcji. Pracodawcy angażujący się w GMC dostrzegają bardzo szeroki zakres zastosowania tej skomplikowanej symulacji. Po pierwsze GMC może służyć jako narzędzie employer brandingowe oraz rekrutacyjne. Kolejnym ważnym sposobem wykorzystania Global Management Challenge jest promocja i rozwój talentów w firmie, co potwierdzają sami uczestnicy w corocznej ankiecie ewaluacyjnej po zakończeniu konkursu. Aż 88% z nich twierdzi, że GMC to doskonała inwestycja w siebie, a 80% zauważa wzrost zdolności analizy faktów oraz myślenia strategicznego.

Grywalizacja a employer branding

Podsumowując, jeśli pracodawca chce świadomie rozwijać swoich pracowników i inwestować w nowoczesne technologie oraz swój wizerunek na rynku, nie może przejść obojętnie obok gamifikacji. Warto wykorzystać grywalizację biznesową w ofercie szkoleniowo-rozwojowej dla swoich pracowników, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt rozwój rynku gier oraz technologii. Nie lekceważmy więc siły grywalizacji. Grajmy!